O imperativo filosófico de Darwin é incompatível com quaisquer noções não materialistas de evolução

sábado, dezembro 05, 2009

Darwin’s Philosophical Imperative and the Furor Theologicus

U. Kutschera1

(1) Institute of Biology, University of Kassel, Heinrich-Plett-Strasse 40, 34109 Kassel, Germany

Received: 22 July 2009 Accepted: 10 August 2009 Published online: 18 September 2009

Abstract

In 1859 Charles Darwin submitted a manuscript entitled “An Abstract of an Essay on the Origin of Species and Varieties through Natural Selection” to John Murray III, who published the text under the title On the Origin of Species. On many pages of this book, Darwin contrasts his naturalistic theory that explains the transmutation and diversification of animals and plants with the Bible-based belief that all species were independently created. On the last page of the first edition, published in November 1859, where Darwin speculated on the origin of the earliest forms of life from which all other species have descended, no reference to “the Creator” is made. In order to conciliate angry clerics and hence to tame the erupted furor theologicus, Darwin included the phrase “by the Creator” in the second edition of 1860 and in all subsequent versions of his book (sixth ed. 1872). However, in a letter of 1863, Darwin distanced himself from this Bible-based statement and wrote that by creation he means “appeared by some wholly unknown process.” In 1871, Darwin proposed a naturalistic origin-of-life-concept but did not dare to mention his “warm little pond hypothesis” in the sixth definitive edition of the Origin (1872). I conclude that the British naturalist strictly separated scientific facts and theories from religious dogmas (Darwin's “philosophical imperative”) and would not endorse current claims by the Catholic Church and other Christian associations that evolutionary theory and Bible-based myths are compatible.

Keywords Charles Darwin - Catholicism - Creationism - Intelligent design - Origin of species

U. Kutschera
Email: kut@uni-kassel.de

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NOTA IMPERTINENTE DESTE BLOGGER:

Kutschera está correto: o imperativo filosófico de Darwin é incompatível com quaisquer noções não materialistas para explicar a origem e a evolução das espécies.

Eu prometi a Darwin que seria fiel a ele e à sua mensagem, e não permitiria que aqui no Brasil seus discípulos pós-modernistas 'suavizassem' este imperativo filosófico fundamental em que se sustenta todo o referencial teórico evolutivo, e que botaria a boca no trombone caso tentassem, por ser o Brasil uma nação cristão, 'cristianizar' a Darwin.

Tentaram fazer isso na Unisinos em setembro de 2009, mas eu perdi a oportunidade de afirmar daqui que isto é escancarada desonestidade acadêmica (um baita exercício de contorcionismo hermenêutico compatibilista) e o covarde abandono herético da ideia original de Darwin que afirmou, se houvesse necessidade de lançar mão de uma ajuda externa (traduzido em graúdos, Deus), a sua teoria da seleção natural seria 'bulshit' (titica de galinha).

Kutschera, parabéns pela tradução fiel do imperativo filosófico de Darwin: incompatível com quaisquer relatos de criação de subjetividades religiosas.

Querer 'cristianizar' Darwin agora, e dizer aos crentes que o imperativo filosófico darwiniano é compatível com as visões religiosas de criação é uma tentativa de engabelar esses fiéis, além de ser uma tremenda desonestidade acadêmica. E, pior de tudo, uma HERESIA DARWINIANA PÓS-MODERNISTA. Um verdadeiro "Cavalo de Troia".

Kutschera, danke schön! Darwin, o agnóstico (um ateu que não saiu do armário) repousa mais tranquilo agora em seu confortável túmulo na Abadia de Westminster...